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Learning from Place: A Return to Traditional Mushkegowuk Ways of Knowing.

Jean-Paul Restoule; Sheila Gruner; Edmund Metatawabin

Restoule, J.-P., Gruner, S., et Metatawabin, E. (2013). Learning from Place: A Return to Traditional Mushkegowuk Ways of Knowing. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 36(2), 68–86. https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/1570

This paper details a research project dedicated to honouring Mushkegowuk Cree concepts of land, environment and life in Fort Albany First Nation. Community youth interviewed local Elders to produce an audio documentary about therelations of the people to their traditional territory. These interactions evolved into a 10-day river trip with youth, adult and elder participants traveling together ontheir traditional waters and lands learning about the meaning of paquataskamik,the Cree word used for traditional territory, all of the environment, nature, and everything it contains. Bringing generations of community members together on the land led to reclamation of culture and indigenous knowledge and built greater community resistance to external forms of economic exploitation and development.

Cet article présente un projet de recherche dédié au respect des concepts de Mushkegowuk crie de la terre, l’environnement et la vie dans la première Nation de Fort Albany. Jeunes de la collectivité a interviewé des aînés locaux afin de produire un documentaire sonore sur les relations de la population de leur territoire traditionnel. Ces interactions est transformées en un voyage de 10 jours la rivière avec les jeunes, les participants adultes et aînés voyageant ensemble sur leurs eaux traditionnelles et leurs terres d’en apprendre sur le sens de paquataskamik. Réunissant des générations de membres de la communauté sur le terrain ont conduit à la remise en état de la culture et les connaissances autochtones et construit une plus grande résistance de la communauté aux formes extérieures de l’exploitation économique et de développement.

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