Who are we?

The Indigenous Knowledge and Education Partnership (IKEP) brings together a range of partners from the academic community and Indigenous organizations, all of whom are involved in work that enhances Indigenous knowledge, and the development of educational approaches and tools adapted to members of Indigenous communities. 

Our partners are mobilized around three main goals: 

  • To establish an international network of researchers and Indigenous organizations that fosters partnerships for the decolonisation of our scholastic systems in Indigenous contexts (networking); 
  • To inventory, develop and evaluate Indigenous knowledge enhancement initiatives that our partners are pursuing in Indigenous schools and communities (research and development); 
  • To disseminate in three languages (french, english, spanish) information regarding the tools, programs and educational approaches developed by and for Indigenous community partners (knowledge dissemination). 
To discover our researchers

Our Mission

To highlight Indigenous cultures and languages 

Respond to the needs identified by the Indigenous communities participating in the project by developing new educational approaches and tools adapted to their reality 

Respond to the self-determination of Indigenous peoples, particularly in terms of education and the transmission of cultural knowledge 

Respond to the various calls to action from public commissions and Indigenous organizations regarding the urgent need to develop educational programs that mobilize Indigenous knowledge and pedagogical approaches 

About the website

Networking among members is at the heart of this project, and the website plays a major role in sharing knowledge and resources related to Indigenous education. The IKEP website is a space for partners to share their vision and their educational initiatives. The directory of educational activities highlights some of the knowledge transmission activities carried out in the Indigenous communities participating in the project. The external resource bank is a database of references (scientific works, reports, documentaries, etc.) related to Indigenous education. This database was created jointly with the development and research of collaborative actions in an indigenous educational context team (ÉDRACCÉA). 

Consult the directory

Recent articles

Benoit Éthier; Rolando Iván Magaña Canul; Héctor Torres Cuevas; Janis Ottawa; Christian Coocoo; Lisette Petiquay

Le partenariat Savoirs et éducation autochtones: constats et pistes d’action pour améliorer l’éducation scolaire en contextes autochtones

Depuis le dépôt de la déclaration de principe La maîtrise indienne de l’éducation indienne de la Fraternité des Indiens du Canada (FIC, maintenant Assemblée des Premières Nations) en 1972, plusieurs commissions et déclarations ont défendu l’autodétermination autochtone en matière d’éducation. À l’instar de la déclaration de principe de la FIC, de la Déclaration des Nations Unies sur les Droits des Peuples autochtones (ONU, 2007), qui reconnaît aux Autochtones le droit à l’élaboration et au contrôle de leurs réseaux et établissements scolaires, le Plan d’action sur le racisme et la discrimination (APNQL, 2020) et le récent Plan d’action gouvernemental pour le mieux-être social et culturel des Premières Nations et des Inuit 2022-2027 (SAA, 2022) soulignent l’importance pour les membres des communautés autochtones d’adapter les approches et programmes éducatifs à leurs méthodes culturelles d’enseignement et d’apprentissage.

En savoir plus

Rolando Iván Magaña Canul; Benoit Éthier; Héctor Torres Cuevas; Gerardo Muñoz Troncoso; Héctor Monarca

Savoirs et éducation autochtones : expériences et perspectives dans les Amériques. Éditorial

Le numéro de la Revista Educación Políticay Sociedad (REPS) que nous présentons ici se compose d’une première section thématique: «Savoirs et éducation autochtones: expériences et perspectives dans les Amériques», coordonnée par Rolando Iván Magaña Canul, Benoit Éthier, Héctor Torres Cuevas et Gerardo Muñoz Troncoso, constituée par les sept premiers articles, et d’une seconde section ouverte: «divers», composée de cinq articles et d’une recension.

En savoir plus

Benoit Éthier; Rolando Iván Magaña Canul; Héctor Torres Cuevas; Glorya Pellerin

Savoirs autochtones et éducation dans les Amériques : expériences et perspectives

Le champ des études autochtones en éducation n’est pas nouveau, mais le nombre d’études et de publications liées à l’éducation en contextes autochtones a littéralement explosé dans les trois dernières décennies. Grâce à une littérature maintenant plus exhaustive, nous sommes à même de constater que les enjeux locaux vécus au sein de communautés autochtones qu’on pouvait comprendre comme isolés et singuliers sont dans les faits très répandus au sein des trois Amériques (Amérique du Sud, Amérique Centrale et Amérique du Nord). Parmi ces enjeux, notons la difficulté d’enseigner et de transmettre les langues autochtones dans des programmes scolaires non adaptés culturellement aux savoirs, aux valeurs et approches culturelles des membres des peuples autochtones.

En savoir plus

William G. Demmert

Improving Academic Performance Among Native American Students: A Review of the Research Literature.

This literature review examines research-based information on educational approaches and programs associated with improving the academic performance of Native American students. A search reviewed ERIC's over 8,000 documents on American Indian education, as well as master's and doctoral dissertations and other sources of research on the education of Native Americans. Selected research reports and articles were organized into the following categories: early childhood environment and experiences; Native language and cultural programs; teachers, instruction, and curriculum; community and parental influences on academic performance; student characteristics; economic and social factors; and factors leading to success in college or college completion. The status of research and major research findings are reviewed for each of these categories; brief summaries of research findings with citations are included following the review of each category. Also included are an annotated bibliography of more than 100 research reports, journal articles, and dissertations, most published after 1985; and a bibliography of 23 additional references to other literature reviews and non-Native studies.

En savoir plus